توجه: - کلیه آگهی های درج شده در این وب سایت (مرکز اطلاعات اصناف و مشاغل ایران) توسط افراد حقیقی و یا حقوقی ثبت گردیده است. - در انتخاب خود دقت فرمایید. - این مرکز هیچ مسئولیتی در قبال آگهی های ثبت شده ندارد. -
جهت ارتباط با شخص آگهی دهنده، فقط از طریق مشخصات آگهی دهنده (در کنار آگهی) تماس حاصل فرمایید و از تماس با مرکز اطلاعات اصناف و مشاغل ایران خودداری فرمایید.
- تبليغات در تجارت
با توجه به توسعه روز افزون تجارت، تبليغات به عنوان يکي از اساسي ترين ابزارهاي آن اهميت بسيار يافته است. هر چند تبليغات موضوعي تازه نيست اما با گسترش هر چه بيشتر رسانه ها و ابزارهاي پيشرفته انتشار اطلاعات اهميت آن افزايش يافته است تا جايي که امروزه تصور تجارت جداي از تبليغات با شيوه مدرن غير ممکن است ...
مقدمه
تاريخچه تبليغ
بعد زماني تبليغ را نمي توان از تاريخ انسان تفکيک کرد. تبليغات با نقطه آغازين خلقت انسان وهبوط آدم بر زمين پيوند دارد. چرا که انسان از يک سو داراي فکر و اعتقاد است و از سوي ديگر مصالح حياتي ويژه دارد.
تاريخ پر نشيب و فراز جوامع انساني گواهي مي دهد که تبليغ و ارتباط فکري و اعتقادي در هيچ عصر و زماني از هيچ جامعه اي جدا نبوده است. حتي جوامع ساده و ابتدائي نيز ناگزير بوده اند پيام هاي خود را در رابطه با مسائل مشترک حياتي به هر نوع ممکن از نقوش حجاري، دود، آتش، تصاوير، پرچم ها، اشارات، جارچي ها، کبوترانCسمبل ها و ابزار ها به همنوعان خود منتقل کنند. دايرة المعارف(کالبز) در اين باره مي نويسد: تاريخ تبليغات تاريخچه گسترش و عمومي عقائد است، علامات، سخنوري ها، سمبل ها، آرزوها، رنگ آميزي، نقاشي ها و کنده کاري هاي ابتدائي وعلامات ارتباطي به شيوه ابتدائي مسائل تبليغاتي بود که پيش از اختراع خط به کار مي رفت به هر حال قرن ها توانايي خواندن و نوشتن محدود به افراد اندکي بود و در تواريخ آمده که فراعنه بر ديوار معابد و احرام، رموزي را نقش مي کردند دال بر اخبار سياسي و پيروزي هاي جنگي داشت و نيز رموزي که دال بر عبارات و معاملات بود دانشمندان باستان شناس درآثارباستاني عراق نشريه اي مربوط به1800 سال قبل از ميلاد يافتند که کشاورزان را به افشاندن بذر و بر داشت محصول و مبارزه با آفات نباتي، راه نمايي مي کرده است. از قديمي ترين ادوار تمدن فرهنگ انسان، فلاسفه، نويسندگان، هنرمندان، شعرا و خطبا از دانش و فن، هنر و فلسفه درتبليغات ياري جسته، دراين زمينه کتاب ها نوشته اند و نخستين جريده رسمي به منظور تبليغات در سال 91 قبل از ميلاد در چين صادر شد.
تعريف تبليغ
به عنوان شاخه اي از علوم ارتباطات در ميان علوم انساني جاي داشته است و هر چند هنوز به صورت علم کاملاًَ مستقلي مطرح نشده است، اما مي توان با تحقيق مطالعه و گسترش مباحث آن جايگاه آن را در ميان علوم انساني مشخص نمود و به صورت کاملاًََ عملي ارائه کرد.
تبليغ کوششي است تعمدي و حساب شده که به منظور شکل دادن به دريافت، دست کاري کردن ادراک و هم سو کردن رفتار مخاطبان با نيت مورد نظر ما تبليغ صورت مي گيرد و يا به بياني ديگر انتقال فکر جهت تأثير گذاري بر افکار و اعمال ديگران و نيل به مقاصد خاص با استفاده از ابزار و شيوه هاي گوناگون در زمان و مکاني محدود چرا که گاه تبليغ در کوتاه ترين مدت مي تواند اثر مطلوب به جا بگذارد و گاه در زماني طولاني.
در فرهنگ تبليغات در تعريف تبليغ آمده است؛ عبارت است از هر نوع مطلب، اعلاميه يا اطلاعيه براي جلب توجه مردم يا افکار عمومي که از طريق رسانه ها منتشر و در آن، کالا يا خدمات اعلام مي شود. آگهي توسط شخص يا موسسه«آگهي دهنده» و يا يک دفتر تبليغاتي و اجرا و نشر آن توسط « رسانه» انجام مي شود.
هدف از تبليغات تجاري
در تبليغات تجاري، ترغيب به معني تلاش براي انگيختن ديگران به پذيرفتن ديدگاه سخن گو و يا پيام مورد نظر است. هدف از تبليغات تجاري تشويق و ترغيب بيننده، شنونده و يا خواننده براي خريد و استفاده تجاري است.
تمام موفقيت ها درتجارت و کسب توليدات صنعتي، اختراعات، تعليم و تربيت منوط به طرز اجراي روش ترغيب است. بعضي تبليغات اطلاعات را با ترغيب آميخته و در بعضي ترغيب کم بوده و در بعضي به هيچ وجه ترغيب کار نمي رود.
به طور کلي تبليغات بايد يک وسيله ي موثر براي ترغيب تلقي شود که به وسيله آن پيام گيران را به هدف خاصي که مورد نظر تبليغات چي است جلب کند. که اين کار اگر انجام دهند يا آن جنس را بخرند يا نخرند يا به فلان توليدات صنعتي با نظر موافق نگاه کنند. اطلاعات که در آگهي داده مي شود از نظر تبليغات چي در درجه دوم اهمّيت قرار دارد و هدف اصلي ترغيب و تشويق پيام گيران است.
شکست يک هدف تبليغاتي نتيجه ي دو عامل است :
1. عدم مهارت در نوع عکس العمل که تبليغات چي مايل است در پيام گير به وجود بياورد.
2. تعبير غلط پيام گيران از خصوصيات و جزئيات پيام تبليغات چي است.
روش صحيح تبليغات تجاري در افکار عمومي
تبليغات تجاري به طور آشکار بر افکار عمومي مردم اثر مي گذارد. اين اثر گاه نيک و گاه بد وبرخي اوقات جمع اضداد است. تبليغات تجاري مي تواند عاملي براي آگاهي و يا بد آموزي باشد و انگيزش خريد مصرف را ايجاد کند و يا از ميان ببرد و باعث شادي و يا غم بشود. در واقع تبليغات تجاري قادر است به صورت يکي از عامل هاي تصميم گيري رفتار همکاران که آن را دريافت مي کنند اثرهاي گوناگون به جاي مي گذارد. بنابراين بايد با حوادث به افکار مردم منطبق باشد و تبليغات چي بايد از قايع وافکار عمومي آگاهي داشته باشد تبليغات وسيله اي است براي نيل هدف، اثر تبليغات در افکار عمومي شرطي کامل است که بر احساسات تکيه کند و احساسات را جهت بخشد. موفقّيت در تبليغات زماني حاصل مي شود که نسبت به آن چه که گفته مي شود آگاهي وجود داشته باشد. علاوه بر رابطه تبليغات و مردم در تبليغات تجاري محتوي اطلاعاتي و آموزشي آگهي هاي تجاري نيز بايد مورد توجه قرار گيرد. تبليغات تجاري را به هيچ عنوان نبايد فقط از ديد گاه آگهي هاي مبتذل و تکراري و پر سر و صداي تلويزيوني يا صفحات پر از رنگ و بي احساس مطبوعات رژيم گذشته نگريست.
عصر تبليغاتي ما
ما درمحيطي آکنده از پيام به سر مي بريم. ال رايز و جک تروات، از متخصصان تبليغات تجاري، جامعه ما را پيام زده خوانده اند. يک آمريکايي معمولي در طول زندگي خويش، بيش از هفت ميليون آگهي مي بيند و يا مي شنود. در مقابل، يک پاک انديش (پيورتين) پرهيزکار متعارف که در قرن هفدهم در نيواينگلند هفته اي يک بار در کليسا حاضر مي شد در طول زندگي اش حدود سه هزار خطبه مي شنيد واين محيط آکنده از پيام بارشاتي است بر دوش فرستنده و گيرنده پيام اقناعي ارتباط گر بايد پيام را طوري طرح کند که نه تنها جذاب باشد، بلکه توجه ويژه اي در اين محيط شلوغ به خود جلب نمايد. از سوي ديگر گيرنده آن چنان غرق در پيام ها شده است که از تخصيص انرژي مغزي ضروري براي فهم بسياري از مسائل مهم عاجز است.
تاريخچه ي مختصر تبليغات در مراکز خريد
شايد يکي از قديمي ترين اشکال ارتباط، تبليغات در مراکز خريد باشد. در روم باستان بازرگانان نمادي از تجارتشان را براي جذب به نمايش مي گذاشتند. باستان شناسان که «پامپي» و «هر که لانوم» را کاويده اند، بقايايي از نشانه هاي تجاري را توسط آهنگران ساخته شده بودند را يافته اند. آثاري نيز باقي مانده از نشان هاي رنگ شده با دست نيز در ورودي مغازه ها يافت شده است. در طي قرون وسطي بازرگانان به وسيله مدل هايي از کليدها، ابزارها، شمشيرها، ظروف آشپزخانه، سفال ها و ديگر محصولاتشان به تبليغ کالاي خود مي پردازند. از آن جا که پيش تر مشتريان بي سواد بودند لازم بود که از نشانه هايي استفاده شود که به وضوح قابل فهم باشند.
در طول رنسانس نشانه هاي مصور در سراسر اروپا پايدار گشت. اينها اولين موارد هم کاري بين هنرمندان و بازرگانان راتشکيل مي دادند. برخي از علائم و نشانه ها هنوز به کار مي روند. نشاني که هنوز هم براي مغازه کار گشايي استفاده مي شود از سه توپ طلايي تشکيل مي شد که در اصل اين مغازه ها بانک دار و وام دهنده بودند. ميله راه راه ، نمايان گر آرايش گران و جراحان بود، اين نشانه هاي مشهود صدها سال است که باقي مانده اند.